مطالبی جالب از فلسفه و منطق

فلسفه، منطق، اثبات وجود خدا، شکاکیت، جبرگرایی، اصل واقعیت مستقل از ذهن، جبر، عرفان، خطای حواس، جهان بینی، سعادت، اراده، ابهام،

مطالبی جالب از فلسفه و منطق

فلسفه، منطق، اثبات وجود خدا، شکاکیت، جبرگرایی، اصل واقعیت مستقل از ذهن، جبر، عرفان، خطای حواس، جهان بینی، سعادت، اراده، ابهام،

الفاظ ظاهرا یکسان ولی از باطن متفاوت

هرگز عبارت "هر انسانی یک جسم دارد" با "Every Human has a body" برابر نیست زیرا مواردی این ها را از هم جدا می کند که ممکن است در تصدیق محتوای آنان، با هم برابر نباشند و چند تا از این علت ها عبارت اند از:1- زمان موضوع مطرح شده: کسی قبل از از بین رفتن حکومت آپارتاید بگوید: (آفریقای جنوبی دشمن ماست) ولی می بینیم که این جمله هم اکنون مثلا سال 1387 شمسی قمری غلط است.

2- مکان موضوع مطرح شده: کسی در تیمارستان بگوید: "ما همه بیمار هستیم" و این جمله در خارج از آن مکان صدق نداشته باشد.

3- زبان موضوع مطرح شده: "بسم الله الرحمن الرحیم" که علاوه بر معنای ظاهری دارای رمزی نیز می باشد ولی مشروط به زبان عربی است.

4- شکل موضوع مطرح شده: مثلا "این متن تایپی است." درست است ولی اگر کسی آن را بنویسد، غلط می شود.

5- شخص مطرح کننده: "من پیامبر الهی هستم" درست است ولی مشروط به شخص گوینده ی آن است.

6- نیت موضوع مطرح شده: من فکر می کنم این حالت جامع تمامی حالات فوق است. و عبارت "حجاب را رعایت کنید." حرفی درست است. اما درست که نیت آن را بدانیم مثلا این را می گویند تا فقط زن ایمن باشد و اگر این نیت از بین برود، یعنی حالتی باشد که این عمومیت داشتن از بین برود، دیگر اجرای همه گونه ی آن لزومی ندارد. مثل مجبور بودن زن برای درمان یک توسط پزشک مرد در مواقعی که زنی برای درمان وجود نداشته باشد.
و حالا از کجا معلوم ما تمامی احکام شرعی را با این موارد مذبور مطابقت داده ایم و از کجا معلوم آیا چیز بیشتری برای مطابقت دادن وجود دارد یا خیر.

مورد شماره ی 2:

هرگز معنی عمقی "بفرما" با "بنشین" یکسان نیست. زیرا در حالت اول فرد چه با تفکر و چه بی تفکر متوجه می شود که گوینده علاوه بر گفتن مستقیم "روی زمین قرار بگیرید" می خواهد بگوید: "من به شما ارادت دارم" یا "من به شما احترام می گذارم" یا چیزی در این حدود. وقتی هم که کسی مثالی می زند و چیزی می گوید نباید در مثال خود کسی را مورد توهین قرار دهد زیرا به شکل ظالمانه موجب ظلم کردن می شود. مثلا اگر کسی بگوید که "حقوق شما چقدر است؟" درست است که سوالش از لحاظ منطقی ظلم نیست، ولی از لحاظ احساسی ممکن است ظلم باشد زیرا شما را از مسائل نیمه پوشیده فرد آگاه می کند. یعنی از لحاظ منطقی ظلم نیست ولی از لحاظ عاطفی ممکن است ظلم باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد