مطالبی جالب از فلسفه و منطق

فلسفه، منطق، اثبات وجود خدا، شکاکیت، جبرگرایی، اصل واقعیت مستقل از ذهن، جبر، عرفان، خطای حواس، جهان بینی، سعادت، اراده، ابهام،

مطالبی جالب از فلسفه و منطق

فلسفه، منطق، اثبات وجود خدا، شکاکیت، جبرگرایی، اصل واقعیت مستقل از ذهن، جبر، عرفان، خطای حواس، جهان بینی، سعادت، اراده، ابهام،

آیا واقعا این اراده ی ماست که ما را کنترل می کند؟

از کجا معلوم ما اراده داشته باشیم؟ آیا الله نمی تواند کاری کند که ما خیال کنیم کاری را خودمان انجام داده ایم، ولی در واقع خود او انجام داده باشد؟ مثلا تو حس کنی که خودت انجام می دهی ولی در واقع تمامی اختیار از دیگری است و فقط تو حس می کنی که خودت هستی. یک نمونه ی عالی از این مطلب که دقیقا اختیار را رد می کند، کارهای قبیحی است که یک فرد در خواب انجام می دهد.


من تا به حال بسیار شده است که از انجام یک کار شرم آور در واقعیت بسیار دوری می کردم و اصلا و ابدا حاظر نبودم آن کار شرم آور را انجام دهم؛ ولی در خواب و آنهم به وفور برایم اتفاق افتاده است که آن کار را انجام می دادم. باید بگویم اینطور نبود که بدانم خواب هستم و با خودم بگویم که خب حالا که خواب هستم و در واقعیت نیستم، پس آن کار قبیح را انجام بدهم، نه!. اصلا اینطور نبود و من نمی دانستم که خواب هستم ولی در عین خواب بودن با وجود اینکه از خواب بودنم آگاه نبودم، ولی هوشیار کامل هم نبودم و آن را بعد از خواب متوجه شدم. به هر حال حتی اگر من آن کار را در هوشیاری کم و در خواب هم انجام داده باشم، در خواب بسیار سست اراده شده بودم و واقعا در خواب احساس می کردم آن را و واقعا احساس می کردم که گناه بزرگی انجام داده ام و ناراحت بودم و این مطلب، ناراحتی از انجام عمل را رد می کند که به عنوان یک استدلال در وجود اراده می آورند. زیرا وقتی بیدار شدم، خوشحال بودم. ولی خودم را سرزنش نمی کردم که چرا در خواب چنین کردم با وجود اینکه بسیار هم ناراحت شدم. چون خواب را یک چیز بی ارزش می پنداشتم هرچند در آن احساس کنم به فردی ضرر رسانده ام و گناه کرده ام. آن که در خواب کار انجام می دهد مگر من نیستم؟ اگر من هستم پس چرا در واقعیت آن کار را انجام نمی دهم؟ با اینکه موقعیت های یکسانی دارند. فقط خواب کمی غیر شفاف تر واقعیت است. شاید این عامل انجام دادن کار قبیح در خواب باشد. چون من در خواب بسیار کمتر خجالت می کشم و حیا می کنم و شاید آن عاملی باشد که من در خواب به انجام کارهای قبیح دست بزنم. با همه این اوصاف اگر نبود حیا هم عامل آن باشد، من هنوز دلیلی ندیده ام که به من اطمینان کامل دهد که من کاری را صد در صد خودم انجام می دهم.

نظرات 1 + ارسال نظر
سارا سه‌شنبه 16 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:54 ق.ظ

خواب شما نتیجه اعمال شماست و به ناخودآگاهتون بستگی شدیدی داره ممکنه انجامش براتون محال باشه ولی ناخودآگاهتون اونجوری شکل گرفته باشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد