-
شکاکیت کاربردی
جمعه 20 دیماه سال 1387 00:07
در این تصویر می توانید ببینید که شکاکیت چطور می تواند به صورت کاربردی درآید ولی به طور ناقص و علت آن وجود عاملی به نام زمان است. تصویر را می توانید از این لینک ببینید: لینک دیدن تصویر
-
فرق انسان حق پذیر و انسان حق ناپذیر
سهشنبه 16 مهرماه سال 1387 20:27
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 فکر می کنید به راستی فرق بین این دو انسان چیست؟ اجازه دهید یک مثال ارائه کنم: یک نفر آقای حق ناپذیر را می بیند و به او می گوید: "آیا وقت دارید با شما صحبت کنم؟" آقای حق ناپذیر: بله وقت دارم فرد عادی: می خواهم برترین دین را به شما معرفی کنم آقای حق ناپذیر:...
-
برترین دین کدام است؟(قصد جواب ندارم)
سهشنبه 16 مهرماه سال 1387 20:19
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 احتمالا وقتی این عبارت را دیدید، با خودتان گفتید: "چه مقاله ی جالبی باید باشد که مساله ای به این مهمی و وسیعی را به صورت یک مقاله یا یک نوشته درآورده است!". اما راستش را بخواهید جواب دادن به این مقاله تقریبا غیر ممکن است. زیرا دانستن جواب حداقل دو پیش...
-
موثر بودن اخلاق در کنار شکاکیت برای دیدن حقیقت
سهشنبه 16 مهرماه سال 1387 19:33
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 چه یک انسان خوش اخلاق و چه یک انسان بد اخلاق، اگر بخواهند 2 را با 2 جمع کنند و هیچکدام اشتباه نکنند، نتیجه ی هر دو به عدد 4 منتهی می شود. اما به مثال زیر توجه کنید: فرض کنید می خواهید با مادر خود به یک جنگل بروید و در بین راه به دلیل این که قبلا شنیده بودید در این...
-
ابهام چیست؟
پنجشنبه 14 شهریورماه سال 1387 23:56
زجر های متفاوتی وجود دارند. مثلا یک نوع زجر با قرار دادن دست روی شعله ی آتش حس می شود؛ یک نوع زجر دیگر با شکست خوردن در یک بازی حس می شود؛ یک نوع زجر دیگر با ترس حس می شود. اما نوع پیشرفته تری از زجر وجود دارد که فقط به افرادی که در کشف حقایق دنیا خورد می شوند، داده می شود و آن زجر ابهام است. کمتر کسی آن را درک می...
-
دلایل نوع عملکرد انسان
پنجشنبه 14 شهریورماه سال 1387 02:34
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 انسان معمولا چند دلیل برای انتخاب دارد: 1- معنوی: مسخره نکردن دیگران 2- درست بودن: محاسبه ی جواب درست 3- لذت: دزدی یا فساد جنسی 4- بیماری: آزار دادن دیگران و در نتیجه خود 5- فطرت: کمک کردن و مهر مادری 6- لذت ابدی: ؟ معنویت را نمی توان بدان اطمینان نمود زیرا متزلزل...
-
شناخت حضوری
پنجشنبه 14 شهریورماه سال 1387 01:45
شناخت حضوری: بر اساس تصویر فوق شماره ها به این معانی هستند: 0- فرد (شخص) 1- شناخت حظوری 2- انتقال دهنده ی اطلاعات نسبتا درست و گاهی درست و اکثرا درست و غلط 3- انتقال دهنده ی اطلاعات کاملا درست 4- عالم ماده 5- عالم روح البته بهتر است برای دقت بیشتر مورد شماره ی 2 را بسط داد و یک حالت دیگر را نیز اضافه کرد که اطلاعات از...
-
اثبات وجود خدا به شکل غیر قابل شک از روش تجربی
پنجشنبه 14 شهریورماه سال 1387 01:36
نکاتی که باید توجه کنید. 1- این مطالب نظرات شخصی من است و مرا به عنوان یک نماینده دینی که دقیقا حرف خدا را می زند به حساب نیاورید. زیرا ممکن است من اشتباه کرده باشم. 2- ممکن است برای بعضی از افراد کم سن و سال یا بدون اطلاعات فلسفی، درک این متن مشکل باشد. برای این کار می توانند از دیگر افراد کمک بگیرند. چون من خودم...
-
ابزارهای شناخت حقیقت و ویژگی های آنان
سهشنبه 5 شهریورماه سال 1387 21:53
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 بالاتر از شهود (دعوت کننده به ؟ برای شناخت): 1- خوب:؟ 2- بد:؟ شهود (دعوت کننده به عرفان برای شناخت): 1- خوب:؟ 2- بد:؟ عقل (دعوت کننده به استدلال برای شناخت): 1- خوب: 2 بعلاوه ی 1 می شود 3 و هیچ کس نمی تواند مفهوم نتیجه را به طور درست به چیز دیگری تغییر دهد. 2- بد:...
-
آیا واقعا این اراده ی ماست که ما را کنترل می کند؟
سهشنبه 5 شهریورماه سال 1387 21:40
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 از کجا معلوم ما اراده داشته باشیم؟ آیا الله نمی تواند کاری کند که ما خیال کنیم کاری را خودمان انجام داده ایم، ولی در واقع خود او انجام داده باشد؟ مثلا تو حس کنی که خودت انجام می دهی ولی در واقع تمامی اختیار از دیگری است و فقط تو حس می کنی که خودت هستی. یک نمونه ی...
-
نوع اجرای عدالت الهی
سهشنبه 5 شهریورماه سال 1387 21:12
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 اگر عدالت الهی این باشد که بین خوب و بد ما را قرار دهد، باید در حالت خوب و بد بدین صورت باشد: 1- بد: حداقل از 5 حس دریافتی تمامی فشارهای ممکن وارد شود و از عقل هم بیشترین فشار وارد شود. مثال: بینایی: از چشم وحشتناک ترین و ترسناک ترین و بدشکل ترین وقایع دیده شود...
-
فلسفه چه زمانی آزار دهنده جلوه می کند؟
جمعه 25 مردادماه سال 1387 02:44
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 1- وقتی دست دروغ گویان و ناشیان می افتد 2- وقتی بیش از اندازه وقت صرف آن می شود یا در زمان نامناسبی وقت صرف آن می شود. 3- وقتی با انسان هایی که از آن فراری اند راجع به آن بحث می شود
-
پنچ تقسیم بندی جدید در منطق
پنجشنبه 17 مردادماه سال 1387 15:49
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 از دوستانی که مسلط به زبان عربی هستند خواهش می کنم بگویند که در عربی به چیزی که معلوم نیست وجود داشته باشد یا نه چه می گویند؟ من موقتا شک الوجود را نوشتم اما مشکک الوجود و تشکیک الوجود نیز به ذهنم می آیند. از دوستانی که در این زمینه خبره هستند خواهش می کنم نوع درست...
-
استدلال کردن در زبان فارسی
پنجشنبه 17 مردادماه سال 1387 15:30
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 استدلال کردن در زبان فارسی به سه گونه است و اگر بیشتر باشد من نمی دانم (البته مقداری گرایش زبان شناسی گرایانه وجود دارد): 1 - استدلالی که در نوشتن معلوم می شود و قطعی نیست "من خر (بزرگ منش) هستم، هر که خر است باید به او احترام گذاشته شود (در قدیم درست است ولی...
-
نحوه ی رسیدن به تکامل
دوشنبه 14 مردادماه سال 1387 11:06
کسی که می خواهد خودش را به تکامل برساند باید بدین صورت عمل کند: 1- اخلاق را در حد بالایی داشته باشد.(تلاش در رفع حق ناپذیری، دروغ، غیبت، ظلم کردن، ظلم دیدن، تنبلی، بی عدالتی و غیره) 2- به تحصیل علم و عمل بپردازد.(هر علمی مخصوصا علوم دینی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی، روانشناسی، رزمی و غیره) 3- بهره وری داشته باشد.(بتواند...
-
مطلبی از خودم درباره ی فلسفه
شنبه 29 تیرماه سال 1387 08:02
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان عزیزی که مایل به فراگیری فلسفه می باشند و همچنین دیگر افراد. باید خدمت شما عرض کنم کنم که اگر می بینید مطالب فلسفی که منتشر می شود، کمی نامرتبط و ازهم گسیخته می باشند، این است که بنده هم اکنون در حال طراحی یک سیستم بزرگ فلسفی هستم و همان طوری که می دانید، فلسفه بر خلاف کامپیوتر و...
-
نقص جهان بینی دینی
شنبه 29 تیرماه سال 1387 07:40
به راستی انسان نمی داند برای شناخت حقیقت در دین و دنیاشش از کجا باید شروع کند. من که خواستم از بر حق بودم دینم مطمئن شوم، با این مطلب برخورد کردم که: "هر انسانی ذاتا شیعه به دنیا می آید اما اگر والدینش او به دین دیگری باشند، او به آن دین می رود." قبول کردن این مطلب باعث می شود انسان خود به خود از تحرک در...
-
نقص دین در ظاهر و باطن
شنبه 29 تیرماه سال 1387 07:38
خیلی صاف و ساده دینم را داشتم و مشکلی هم نداشتم. اما آموزش و پرورش ایران هیچ اقدامی در این مسائل نکرد. مشکل من به این صورت شروع شد که از یک طرف بدون اینکه پشتوانه ی استدلالی دین ما را در مدارس قوی کنند، انواع و اقسام مزخرفات رو توی کتاب دینی قرار می دادند و حتی یک مطلب در مورد تعارض دین و فلسفه ننوشتند و نمی گفتند که...
-
استدلال رد حواس پنجگانه
شنبه 29 تیرماه سال 1387 07:31
برای اینکه بگوییم حس ما در مورد یک جنس آلمانی می تواند اشتباه بکند. هرچند تمامی حواس با هم باشند. مثال ما یک درل بوش است. لامسه: جنس بدنه کاملا شبیه آن باشد(از طریق یک جنس چینی). شنوایی: صدایش کاملا شبیه صدای آن باشد(از طریق یک جنس چینی). بینایی: رنگ و ظاهرش کاملا شبیه آن باشد(از طریق یک جنس چینی). بویایی: بوی بدنه اش...
-
الفاظ ظاهرا یکسان ولی از باطن متفاوت
شنبه 29 تیرماه سال 1387 07:30
هرگز عبارت "هر انسانی یک جسم دارد" با "Every Human has a body" برابر نیست زیرا مواردی این ها را از هم جدا می کند که ممکن است در تصدیق محتوای آنان، با هم برابر نباشند و چند تا از این علت ها عبارت اند از: 1- زمان موضوع مطرح شده: کسی قبل از از بین رفتن حکومت آپارتاید بگوید: (آفریقای جنوبی دشمن ماست)...
-
خطای حواس
شنبه 29 تیرماه سال 1387 07:28
اینکه می گویند حواس خطا می کند درست است ولی عقل + حواس هرگز خطا نمی کند. وقتی کسی از پشت به ما بزند و بگوید که خیال کردی این حرف او غلط است. زیرا احساس ما دوگونه است: حصولی و حظوری. اگر احساس حصولی باشد، می تواند اشتباه به ما رسیده باشد. اما اگر حضوری باشد، حتما علت شکل دهنده ای دارد. و اگر اینطور نیست پس چطور به ما...
-
محدوده ی عقل و عرفان و احساس
شنبه 29 تیرماه سال 1387 07:23
محدوده ی عقل و عرفان و احساس: عقل و عرفان و احساس هرکدام یک محدوده ای دارند که یک هر کدام دو ویژگی دارند: 1- میزان ظرفیت 2- میزان اطمینان عقل: اطمینان آن تمامی ظرفیت آن را پر کرده است البته اگر خرابی عقل از قبیل ضربه مغزی و آلزایمر را که مساله ای غیر ارادی است، در نظر نگیریم. زیرا دیگر عقل تقصیری در اشتباه گزارش دادن...
-
اثبات 100% وجود خدا (احتمال ضعیفی در 100% نبودن وجود دارد)
دوشنبه 27 خردادماه سال 1387 17:53
معنای واجب الوجود در این مقاله: چیزی که امکان ندارد کسی بتواند آن را از هستی به نیستی تبدیل نماید و این مفهوم جدای از واجب باالذات و واجب بالغیر است. مشکل فیلسوفان مکتب مشاء این است که فکر می کنند می شود موجودی موجود دیگری را بدون هیچ خمیرمایه ای به وجود آورد. در صورتی که در خود قرآن گفته شده که ما انسان را از گِل خشک...
-
اثبات 100% نسبی بودن جبر نسبت به اراده ی انسان از یکی از ابعاد
یکشنبه 26 خردادماه سال 1387 23:30
برای اثبات این مدعا کافیست که لینک اثبات 100% محال بودن عملی کردن شکاکیت محض به طور ارادی را دقیق مطالعه کنید تا بفهمید که تمامی انسان ها از بُعد زمان در جبر نسبی قرار دارند و تسلط کاملی بر رفتار و اعمال خود ندارند، زیرا زمان آن ها را محدود می کند.
-
اثبات 100% محال بودن عملی کردن شکاکیت محض به طور ارادی
یکشنبه 26 خردادماه سال 1387 11:44
یکی از عواملی که باعث می شود انسان ها به کم و نه به کل راضی شوند و شکاکیت محض را در زندگی خود وارد نسازند، این است که انسان محدود به زمان است. یعنی چه؟. یعنی این که مثلا وقتی می خواهد درسی را بخواند و یک ساعت وقت بیشتر ندارد، به کل خوانی راضی می شود. انسان شکاکیت عملی را نمی تواند در زندگی خود وارد کند، زیرا کالبد...
-
اثبات 100% اصل واقعیت مستقل از ذهن
یکشنبه 26 خردادماه سال 1387 11:19
اگر فلسفه را خوانده باشید، (اصل واقعیت مستقل از ذهن)، یک نظر است که می گوید خارج از فکر ما جهانی وجود دارد و جهان پوچ در پوچ نیست. یعنی این طور نیست که اگر آدمی را روبروی خود می بینی، آن فرد در ذهن تو است. نه! این طور نیست بلکه آن فرد خارج از ذهن تو است و فقط تصویری از آن در ذهن تو افتاده است. سوفسطایی ها می گویند که...